Ohjaus ja tukipalvelut

Näkövammaisen koululaisen on osattava omia erityistaitoja ja tekniikoita, joiden avulla koulunkäynti sujuu. Sokean koululaisen on esimerkiksi opeteltava pistekirjoitusta. Sekä sokeat että heikkonäköiset tarvitsevat myös apuvälineitä, joiden käyttöä tulee harjoitella.

Näkövammaisten opetukseen erikoistuneet opettajat tekevät ohjauskäyntejä lapsen omaan koululuokkaan ja auttavat lasta oppimaan näkövammaistaitoja. He tapaavat myös vanhemmat, opettajat ja koulunkäyntiavustajan. Ohjaava opettaja antaa asiantuntija-apuaan myös oppilaan henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevan suunnitelman eli HOJKSin laatimisessa.

Tilapäisen opetuksen jaksolla eli tukijaksolla näkövammaisten koululla keskitytään oppilaan käyttämien opiskelu- ja erityistaitojen opetteluun sekä apuvälinetarpeen kartoitukseen ja apuvälineiden käytön ohjaukseen. Jakson aikana on taitoaineiden opetusta ja mahdollisuus saada arviointi- ja kuntoutuspalveluja. Tukijaksoille tulee samaa luokkatasoa käyviä ja samanasteisesti näkövammaisia lapsia. Tämän vertaisryhmän tapaaminen on lapselle tärkeä asia.

Tutustu valtakunnalliseen oppimis- ja ohjauskeskus Valteriin

Kirjallisuutta

  • Poussu-Olli, H-S. & Keto, L. 1999.Näkövammaisuus. Perustietoa näkövammaisuudesta, näkövammaisten opetuksesta ja koulutuksesta. Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan julkaisusarja B:66. Helsinki: Painosalama Oy.
  • Murto, P., Naukkarinen, A. & Saloviita, T. 2000 Inkluusion haaste koululle. PS-kustannus.
  • Saloviita, T. 2000. Kaikille avoimeen kouluun. Atena kustannus.
  • Takala, M. & Kontu, E. 2006. Näkökulmia näkövammaisten opetukseen. PS-kustannus.

Opetusmenetelmiä näkövammaiselle lapselle